مناظره

دفاع از حقانیت اسلام ناب محمدی

دفاع از حقانیت اسلام ناب محمدی

احتجاجی در بیان گسترش اصول عقاید حقه شیعه بر سایر ادیان و فرق نوظهور

پیوندها

مناظره امام رضا ( علیه السلام ) با رأس الجالوت

دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۴۳ ب.ظ

مناظره امام رضا ( علیه السلام ) با رأس الجالوت

مقدمه(توضیحی درباره کلمه رأس الجالوت):

جالوت کلمه ای عبری است به معنای کسانی که جلای وطن کرده وبه عبارت دیگربی وطن هستندو برای یهود که از وطن خود هجرت کرده و وارد بیت المقدس شده اندبکار می رود. مقصود از رأس الجالوت رئیس یهودیان،رئیس بی وطنان، رئیس از وطن رانده شدگان ورئیس احبار(علمای)یهودمی باشدودر زبان(فارسی)پهلوی ازآن به«ریش جلتوک» یا «ریش جلوتک» تعبیر شده است.


این لقب دردوره های مختلف به رئیس قوم یهود ( همه آنان یامنطقه ای خاص) اطلاق می شده همچنان که در بعضی از روایات به مناظره امیر المومنین ـ علیه السلام ـ با شخصی با این عنوان در زمان خود اشاره شده است.

در مورد امام رضا ـ علیه السلام ـ نیز به دو مورد مناظره اشاره شده که یکی مربوط می شود به مناظره آن حضرت درسفربصره که بعد از شهادت امام کاظم ـ علیه السلام ـ و برای تثبیت قلوب شیعیان آن منطقه انجام شد.

دیگری مناظره معروف آن حضرت در مجلس مأمون است و چه بسا رأس الجالوت حاضر در مجلس بصره کسی جز فرد حاضر در مجلس مأمون باشد. مجلس مأمون: در این جلسه مذاکرات حضرت با رأس الجالوت مربوط به دوبخش است:

بخش اول: سئوال آن حضرت از رأس الجالوت در مورد بعضی مطالب موجود در تورات سئوال کردزمانی که مشغول بحث باجاثلیق مسیحی بودو او تأیید نموده و از حسن قرائت تورات توسط آن حضرت و تسلط آن حضرت بر تورات تعجب نمود. همینطوراز او درباره متن انجیل نیز سئوال نمود که معلوم می شود با وجود یهودی بودن انجیل را مطالعه کرده بوده است.

بخش دوم: مناظره مستقیم حضرت با رأس الجالوت (پس ازشکست جاثلیق وناتوانی در مقابل آن حضرت) امام رو به رأس الجالوت کرده فرمود: اکنون، من از تو پرسش کنم یا تو می پرسی؟ گفت: من می پرسم، و تنها جوابی را قبول می کنم که یا از تورات باشد یا از انجیل و یا از زبور داود، یا صحف ابراهیم و موسی.

امام فرمود: پاسخی را از من نپذیر مگر اینکه از تورات موسی یا انجیل عیسی و یا زبور داود باشد. رأس الجالوت گفت: از کجا نبوّت محمّد را اثبات می کنی؟ امام فرمود: یهودی! موسی بن عمران، عیسی بن مریم، داود خلیفه خدا در زمین، به نبوت او گواهی داده اند.

رأس الجالوت گفت:گفته موسی بن عمران را ثابت کن. امام فرمود: مگر قبول نداری که موسی به بنی اسرائیل سفارش نموده وگفت: «پیامبری از برادران شما خواهد آمد، او را تصدیق کرده و از وی اطاعت نمائید».

حال اگر خویشاوندی بین اسرائیل (یعقوب)و اسماعیل و رابطه بین آن دو را از طرف ابراهیم ـ علیه السلام ـ می دانی، آیا قبول داری که بنی اسرائیل برادرانی غیر از فرزندان اسماعیل نداشتند؟ رأس الجالوت گفت:آری، این همان گفته حضرت موسی است وماآن راردّنمی کنیم.

امام فرمود:آیاازبرادران بنی اسرائیل پیامبری غیر از محمّد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ آمده؟ گفت: نه. فرمود: آیا از نظرشما این مطلب صحیح نیست؟ گفت:آری صحیح است، ولی دوست دارم صحت آن رااز تورات برایم ثابت کنی.

امام فرمود:آیا منکراین مطلب هستی که تورات به شمامی گوید:«نور از جانب طور سینا آمد و از کوه ساعیر بر ما درخشید و از کوه فاران بر ما آشکار گردید»؟ رأس الجالوت گفت: با این کلمات آشنا هستم ولی تفسیر آن را نمی دانم.

امام فرمود:من برایت خواهم گفت،جمله«نورازجانب طورسیناآمده»اشاره به وحی خداونداست که درکوه طورسینابرموسی علیه السلام نازل کرد، و جمله:«از کوه ساعیر بر ما درخشید» اشاره به کوهی است که خداوند در آن بر عیسی بن مریم ـ علیهما السلام ـ وحی فرمود.

و جمله «از کوه فاران بر ما آشکار گردید» اشاره به کوهی ازکوه های مکّه است که فاصله اش تامکه یک یا دو روز می باشد. و اشعیای پیامبرطبق گفته تو و دوستانت در تورات گفته است: «دو سوار را می بینم که زمین برایشان می درخشد، یکی از آنان سوار بر دراز گوشی است و آن دیگری سوار بر شتر». سوار بر درازگوش و سوار بر شتر کیستند؟ رأس الجالوت گفت: آنان را نمی شناسم، ایشان را معرفی کن.

امام فرمود: آنکه بردرازگوش سوار است؛ عیسی است و آن شتر سوار محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ،آیا این مطلب تورات رامنکر هستی؟ گفت: نه، انکار نمی کنم. امام ـ علیه السلام ـ پرسید:آیا حیقوق پیامبررامی شناسی؟ گفت: بله،میشناسم.

امام فرمود: حیقوق چنین گفته است ـ و کتاب شما نیز همین مطلب را می گوید: «خداوندازکوه فاران«بیان»آوردوآسمانها از تسبیح گفتن احمد و امتش پر شده است، سوارانش رابردریاوخشکی سوار می کند و بعد از خرابی بیت المقدس کتابی جدید برای ما می آورد ـ و منظور از کتاب فرقان است ـ ». آیا به این مطالب ایمان داری؟ رأس الجالوت گفت: این مطالب را حیقوق گفته است و ما منکر آن نیستیم.

امام فرمود: داود در زبورش ـ که تو نیز آن را می خوانی گفته است: «خداوندا! برپا کننده سنت بعد از فترت را مبعوث کن». آیا پیامبری غیر از محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ رامی شناسی که بعداز دوران فترت، سنت را احیاء و برپا کرده باشد؟! رأس الجالوت گفت:این سخن داود است و آن را قبول دارم، منکر نیستم، ولی منظور او عیسی بوده است و روزگار عیسی همان دوران فترت است.

امام فرمود: تونمی دانی و اشتباه می کنی، عیسی با سنت تورات مخالفت نکرد بلکه موافق آن سنت و روش بود تا آن هنگام که خداوند اورابه نزدخود بالا برد . و در انجیل چنین آمده است: «پس زن نیکوکار می رود و فارقلیطا بعدازاو خواهدآمد و او کسی است که سنگینی هاو سختی ها را آسان کرده و همه چیز را برایتان تفسیر می کند، و همان طور که من برای اوشهادت می دهم اونیزبرای من شهادت می دهد، من امثال رابرای شما آوردم، او تأویل را برایتان خواهد آورد» آیا به این مطلب در انجیل ایمان داری؟ گفت: بله، آن را انکار نمی کنم.

امام فرمود: ای رأس الجالوت، از تو درباره پیامبرت موسی بن عمران می پرسم. گفت: بفرمائید. امام فرمود: چه دلیلی بر نبوت موسی هست؟ مرد یهودی گفت: معجزاتی آورد که انبیای پیشین نیاورده بودند.

امام فرمود: مثل چه چیز؟ گفت: مثل شکافتن دریا و تبدیل کردن عصا به مار و ضربه زدن به سنگ و روان شدن چندچشمه از آن، ید بیضاء و نیز آیات ونشانه هایی که دیگران قدرت بر آن نداشتند و ندارند.

امام فرمود:در مورد اینکه دلیل موسی برحقانیت دعوتش این بودکه کاری کردکه دیگران نتوانستندانجام دهند،درست می گویی. حال،هر کس که ادّعای نبوت کند سپس کاری انجام دهد که دیگران قادر به انجام آن نباشند آیا تصدیقش بر شما واجب نیست؟ گفت:نه، زیراموسی به خاطر قرب و منزلتش نزدخداوند، نظیر نداشت و هر کس که ادعای نبوت کند،بر ما واجب نیست که به او ایمان بیاوریم، مگر اینکه معجزاتی مثل معجزات موسی داشته باشد.

امام فرمود:پس چگونه به انبیائی که قبل ازموسی ـ علیه السلام ـ بودند ایمان دارید و حال آنکه آنان دریارا نشکافتند و از سنگ، دوازده چشمه ایجادنکردند،و مثل موسی«ید بیضاء»نداشتند،و عصارابه مارتبدیل نکردند. یهودی گفت من که گفتم،هرگاه برای اثبات نبوتشان معجزاتی بیاورند ـ هر چند غیر از معجزات موسی باشد ـ تصدیقشان واجب است.

امام فرمود: «پس چرابه عیسی بن مریم ایمان نمی آوری؟ با اینکه او مرده زنده می کردوافراد نابیناو مبتلا به پیسی را شفا می داد و از گل،پرنده ای گلی می ساخت ودرآن می دمیده و آن مجسمه گلی به اذن خداوند به پرنده ای زنده تبدیل میشد؟ » رأس الجالوت گفت: می گویند که او این کارها را انجام می داد، ولی ما ندیده ایم.

امام فرمود: آیا معجزات موسی را دیده ای؟ آیا اخبار این معجزات از طریق افراد قابل اطمینان به شمانرسیده است؟ گفت:بله، همین طور است. امام فرمود:بسیار خوب، همچنین درباره معجزات عیسی اخبار متواتر برای شما نقل شده، پس چرا موسی را تصدیق کردیدو به او ایمان آوردید ولی به عیسی ایمان نیاوردید؟ مردیهودی جوابی نداد.

حضرت ادامه فرمودند: « و همچنین است موضوع نبوت محمد ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ ونیزهرپیامبردیگری که ازطرف خدامبعوث شده باشد. و از جمله معجزات پیامبرمااین است که یتیمی بوده فقیرکه چوپانی می کردواجرت می گرفت، دانشی نیاموخته بود و نزد معلمی نیز آمدو شد نداشت و با همه این اوصاف، قرآنی آورد که قصص انبیاء ـ علیهم السلام ـ و سرگذاشت آنان را حرف به حرف در بردارد و اخبار گذشتگان و آیندگان را تا قیامت بازگو کرده است و از اسرار آنها و کارهایی که در خانه انجام می دادند خبر می داد، و آیات و معجزات بی شماری ارائه داد. »

رأس الجالوت گفت: مسأله عیسی و محمد ازنظر ما به ثبوت نرسیده است و برای ما جائز نیست به آنچه که ثابت نشده است ایمان آوریم. امام فرمود: «پس شاهدی که برای عیسی و محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ گواهی داد، شهادت باطل داده است؟» یهودی جوابی نداد.

 

منبع: اندیشه قم - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

 ================================

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

1ـ بهراد جعفری، احتجاج، ترجمه جعفری، 2 جلد، اسلامیه، تهران، چاپ: اول، 1381ش، ج2، ص439.

2ـ نظام الدین احمد غفاری مازندرانی، احتجاج، ترجمه غفاری مازندرانی، 4 جلد، مرتضوی، تهران، چاپ اول، ج4، ص116.

3ـ موسی خسروی، احتجاجات، ترجمه جلد چهارم بحارالانوار، 2 جلد، اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1379ش، ج2، ص299.

4ـ محمد علی اردکانی، اسرار توحید، ترجمه التوحید، 1جلد، انتشارات علمیه اسلامیه، تهران، چاپ: اول، ص471. 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۳
علی نوربخش

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی